Het gezicht van uw reputatie is niet uw cv of uw profielen op sociale media. Het is vooral wat opduikt in een Google-zoekopdracht, en wat er over jezelf en/of je onderneming te vinden is.
Soms staat er meer op van jezelf of je bedrijf dan je denkt, waar je op den duur geen controle meer van hebt. Ziet u de resultaten die u wilt zien over jezelf of je bedrijf in Google? Is alles positief en helpvol voor potentiële klanten, contracten of je baas?
Robusmedia heeft een belangrijk advies: Google jezelf op z’n minst elke maand, en als je dat doet, gebruik dan een privévenster of incognitomodus. Anders worden je resultaten aangepast naar je IP of andere zoekopdrachten. Zo zie je de resultaten die een ander zou zien.
Besteed extra aandacht aan de eerste pagina van uw resultaten, want dit is de eerste indruk die uw persoonlijke en professionele contacten zullen zien. 90 procent doet de moeite niet om naar pagina 2 van de zoekresultaten te gaan.
Als iets eenmaal online is geplaatst, is het zeer onwaarschijnlijk dat het zal verdwijnen, en uiterst moeilijk om dit weg te halen.
Als er een negatief zoekresultaat voor uw naam opduikt, is het belangrijk dat u het vroeg ophaalt en begint met het werk om de schade aan uw reputatie te verminderen. Hoe eerder u het opmerkt, hoe gemakkelijker het is om te onderdrukken.’
De ideale zoekfrequentie hangt af van de persoon. De meeste mensen hoeven zichzelf slechts maandelijks te googlen, maar publieke figuren, bedrijfseigenaren en mensen in diensten zoals medische zorg of onroerend goed willen zouden dit best vaker doen.
De reden is dat deze laatste groep mogelijk vaker door het publiek wordt beoordeeld in verband met hun werk.
Tip: Maak een Google-Alert voor uw naam of bedrijfsnaam. Zo krijg je een e-mail wanneer iets nieuws over u verschijnt in de zoekresultaten van Google.